Thursday 20 November 2008

Pertolongan Hakiki




Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Hari ini dengan rasa insaf dan bersyukur di atas kurniaan pertolongan Allah yang tidak disangka-sangka. Tanpa sedar, air mata yang lama tersimpan tiba-tiba mengalir tanpa diundang.
Rahmat Allah datang tanpa diduga. Biarlah ia menjadi sebahagian diari hidupku yang akan tetap aku semat di dalam memoriku.

Maha Suci Allah yang Maha Mendengar,
Sebagai manusia biasa, kita hanya mampu berusaha dan melakukan sesuatu perkara. Namun biarlah usaha tersebut kita sertakan dengan sabar dan seikhlas mungkin, disusuli pula dengan berdoa dan tawakal kepadaNya. Sesungguhnya Allah tempat untuk kita bergantung dan berharap.

Kadang-kadang semakin jauh kita kepadaNya, terasa semakin dekat Dia datang. Semakin cuba kita dekati, terasa hati semakin tenteram walau kalut dengan pelbagai urusan harian. Nasyid ibarat halwa telinga bila didengari sesekali menyentuh perasaan jiwa untuk terus mengingatiNya walau apa juga keadaan.

Ayat-ayat dan kalimat al-quran yang dibaca sesekali menyentak hati untuk terus merinduiNya lantaran mengingatiNya setiap waktu. Sesungguhnya Allah suka kepada hambaNya yang selalu mengingatiNya setiap pagi dan petang. Mudah-mudahan segala urusan dipermudahkan olehNya di samping mencari redhaNya yang hakiki.

Wallahua'lam.

No comments: