Monday 9 June 2008

Carboot Sales

Alhamdulillah, hari ini dalam sejarah kami di Manchester, tak pernah pi 'karbut' seawal jam 6.15 pagi...selalu pi jam 8.30 am, sampai2 orang pun dah ramai. Ingatkan pi awal2 tak ramai orang, tapi tak sangka rupanya carboot buka awal sekitar jam 6.00 pagi. Awal2 pagi lepas subuh jam 4.30 pagi, Zizah dah turun dapur buat sarapan dan bekalan untuk ke carboot. Kena prepare sebab confirm selesai jelajah tengahari, mesti lapar waktu tu.

Dan satu lagi rekod kami pecahkan hari ni, kami dapat sempurnakan penjelajahan ke 4 tempat carboots berbeza, tapi sekitar Manchester jer, tak jauh. Insyaallah, ada masa lain nanti kami akan sampai ke tempat lain yang belum pernah sampai, macam St. Helen, Cleothrow dan Juntion 29 (Sheffield). Orang kata barang2 kat situ ok gak.

Alhamdulillah, saya sempat ambil gambar semua 4 carboot yang kami pi hari ni. Dan Insyaallah saya akan ceritakan sedikit tentang setiap carboot sale tu. Kebanyakan carboot sales di sini buat hari Ahad terutamanya waktu summer. Sebab waktu panas, orang ramai nak keluar rumah.

Destinasi pertama, Carboot di Oldham rugby. Memang tempat ni padang tempat main rugbi. Alhamdulillah hari ni cuaca panas dan ramai sellers yang datang. Kawasan padang penuh hingga 3/4 padang digunakan waktu kami sampai. Lepas kami balik masih ada lagi sellers yang baru sampai. Tapi memandangkan kami nak pi tempat lain, terpaksalah tinggal...



Kami pi ke tempat seterusnya di Bolton market, perjalanan dalam 20 minit. Tapi masalahnya, parking kereta agak terhad sekitar market tu, kalau ada jauh sikit. Saya tunggu dalam kereta nak dapatkan parking lebih kurang setengah jam jugak. Zizah dah turun dulu, tinjau2 kot2 ada item2 yang berkenan.
Alhamdulillah, dapatlah sikit barang macam mangkuk crystal satu pound.


Alhamdulillah, kami sampai ke carboot di Salford market. Sebenarnya tak masuk list pun nak pi hari ni, tapi sebab dah on the way to carboot ke empat, kami singgah jer...(sambil2 nak withdraw skit duit, dah habis kat dua carboots sebelum ni...:D).

Sebenarnya, carboot ni dah selalu pi. Barang2 not bad. Cuma kena pandai memilih dan tahu apa nak beli. Kelebihan carboot ni sama macam di Bolton market tadi, kawasannya berbumbung. So, in case hujan tiba2 sempatlah nak selamatkan diri sambil membeli...:).

Kat sini kami tak lama, dalam setengah jam jer sebab nak kejarkan carboot terakhir hari ni. Maklumlah, dah makin tengahari ni cuaca makin panas.

Alhamdulillah, kami sampai ke carboot bowlee di Middleton. Satu yang berlainan dari carboot2 sebelum ni, nak masuk parking kena bayar 2 pound. Nilai ni macam2 boleh dapat. Sebab tu kalau dah masuk berbayar, beli jangan tak beli...rugi...:D.

Kat sini dapatlah lagi beberapa items lain termasuk 2 high chairs dengan cushion lagi. Apa lagi, sambarlah...Tapi sebab dah tengahari dan hari makin panas, kami jalan cepat sikit dan lihat apa yang berkenan jer....kena gak budget2...lain masa kan nak pi lagi carboot.

Rasanya tu jer yang dapat saya kongsikan pengalaman ke carboot kali ni, yang orang kata break-through, pi carboot paling awal dan paling banyak dalam sehari...tapi orang Manchester yang lain ada yang lagi awal dari tu, dan lagi jauh perginya, sampai ke Wales yang ambil masa 2 jam perjalanan pun ada, dengan syarat cuaca tip top lah.....

Kalau nak tengok antara gambar2 carboot tu, boleh lah tengok kat my gallery. Insyaallah lain masa, kita cerita benda lain pula.

No comments: